Dit is waarom hosting zo belangrijk is voor je SEO

Dit is waarom hosting zo belangrijk is voor je SEO

Hosting is geen directe rankingfactor, laat ik daar duidelijk over zijn. Toch is webhosting wel het fundament van je website en hiermee raakt het ook vele facetten van zoekmachineoptimalisatie (SEO). In dit artikel leg ik je uit waarom hosting belangrijk is voor je SEO en waar je op moet letten bij het kiezen van de juiste webhosting.

1. Een stabiele website

Laat ik aftrappen met misschien wel de belangrijkste reden. Goede kwalitatieve en betrouwbare hosting zorgt namelijk voor een stabiele website. Dit is wat jij wilt, dit is wat je bezoekers willen en dus ook wat zoekmachines zoals Google graag willen.

Veel webhosters beloven tegenwoorden een uptime-garantie van +99 procent. Dit klinkt hoog en dat is het in principe ook, maar op jaarbasis zijn dit toch enkele dagen dat je website er in totaal uit kan liggen. Bij voorkeur zoek je dus een webhost die 99,9 procent uptime garandeert.

Tip: check real-time de uptime van je website via een tool als Statuscake.

2. Performance boost voor je website

Als ik het hier over performance heb, dan bedoel ik met name de snelheid van je website. Site speed is namelijk een belangrijke factor voor de performance van je website.

Google heeft site speed als officiële ranking factor toegevoegd aan het zoekalgoritme, niet alleen voor desktop searches, maar ook voor mobiel. Uit een recent onderzoek van Sparktoro onder 1.500 SEO-specialisten bleek ‘site speed’ op een twaalfde plek te staan als meest bepalende ranking factoren in Google in 2019.

Oke, snelheid is dus belangrijk. Maar wat heeft hosting daar mee van doen? Hosting heeft direct invloed op de snelheid van je website. Natuurlijk zijn er nog veel meer factoren van invloed, maar webhosting is toch wel een hele belangrijke. Allereerst heb je verschillende soorten webhosting. Bekende varianten zijn shared hosting, dedicated hosting en VPS hosting.

Shared hosting

Veel kleinere websites zitten tegenwoordig op shared hosting. Het voordeel hiervan is dat dit heel goedkoop is. En laten we eerlijk zijn: veel mensen kiezen uiteindelijk voor de goedkoopste oplossing.

Maar goedkoop is bij sommige webhosters (zeker niet bij allemaal) soms ook duurkoop. Bij shared hosting betaal je inderdaad relatief weinig geld voor je webhosting, maar je ‘huurt’ dan ook een klein stukje hosting met veel anderen van dezelfde server.

Dit betekent dat je alle resources deelt en deels afhankelijk bent van je buren. Piekbelastingen op andere websites op dezelfde server hebben direct invloed op de snelheid van jouw website. Niet ideaal dus…

Dedicated hosting

Bij dedicated hosting heb je een eigen server tot je beschikking. Je bent de enige die gebruikmaakt van alle resources en hebt voor mogelijkheden om alles naar eigen wens en inzicht te configureren. Het nadeel hiervan is echter dat dit relatief veel geld kost en technische kennis vereist is.

VPS hosting

Een andere optie is VPS hosting. VPS hosting creëert een virtuele omgeving die een Dedicated Server imiteert, maar doet dit wel binnen een gedeelde hostingomgeving. Het voordeel van VPS hosting is dat je gebruik kan maken van de resources van andere websites, als deze niet gebruikt worden. Zo heb je de flexibiliteit van een dedicated hosting oplossing met de principes van shared hosting.

Dus wat moet je kiezen?

Heb je een statische website waar zoekmachine-optimalisatie bijvoorbeeld niet heel erg belangrijk is, dan kan je prima af met shared hosting. Heb je een dynamische website, die groeiende is en ben je bezig met het opzetten en opschalen van een (online) business, dan is VPS hosting een goede oplossing voor je. Met dedicated hosting krijg je zo goed als het beste wat hosting te bieden heeft. Verwacht je dus veel bezoekers met grote piekbelastingen en wil je dat je website soepel blijft laden? Dan moet je absoluut kiezen voor dedicated hosting.

Time-to-first-byte

Time-To-First-Byte (TTFB) is een metric die meet wat de reactietijd is van het HTTP-verzoek tot aan de eerste byte die ontvangen wordt vanaf de webserver. Hoe lager de TTF, hoe beter dit is.

Een lagere TTFB behaal je door bijvoorbeeld gebruik te maken van caching, een goede snelle DNS-provider en kwalitatieve hosting.

Een betere performance van je website zorgt uiteindelijk ook voor een betere gebruikerservaring van de bezoekers op je website. Dit was voor Google namelijk ook de reden om snelheid toe te voegen als rankingfactor voor het zoekalgoritme.

Waar moet je op letten bij het kiezen?

Het mag inmiddels duidelijk zijn dat webhosting een niet te onderschatten element is voor je SEO-game. Als je het hele artikel hebt gelezen weet je misschien al wel waar je op moet letten bij het kiezen van de juiste hosting.

Vooropgesteld: er is geen ideale standaard hosting-oplossing. Veel hangt af van je wensen, eisen en het beschikbare budget.

Hoeveel bezoekers verwacht je?

Dit is een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen als je op zoek gaat. Wanneer je dit weet kun je voor je zelf bepalen of bijvoorbeeld shared hosting, dedicated hosting of VPS hosting de beste oplossing voor je is.

Welk serviceniveau?

Over het algemeen kun je stellen: hoe goedkoper de hosting, des te minder mag je verwachten van de beschikbare support. Voor mij is een goede (en vooral snelle) service van essentieel belang als je een succesvolle website of webshop hebt. Lang downtime, losse verzoeken of andere urgente zaken: die wil je meteen afgehandeld zien worden.

Bepaal je budget

Ieder hostingpakket bij iedere hosting provider komt met een andere prijsklasse. Hoe meer je wordt ontzorgd, hoe meer en betere support je wilt, hoe sneller de hardware van je server moet zijn, hoe meer je uiteindelijk gaat betalen.

Dit is niet erg en geheel logisch. Maar zorg ervoor dat je geen hosting neemt die overkill is en bespaar tegelijkertijd ook absoluut niet op je hosting.

We weten inmiddels wat voor een nadelige gevolgen hosting heeft als je het verkeerde pakket hebt, je website een stuk trager is en je weinig tot geen support hebt.

Kortom: onderschat het belang van goede hosting voor je SEO niet. Wat mij betreft is dit het fundament van je website en je SEO-game. En ook nog eens een element waarop jij direct invloed kunt uitoefenen.

Bron: marketingfacts.nl (Remon Hendriksen, Hipex)

Share