E-mail instellen Thunderbird

In deze handleiding leggen we je uit hoe je een e-mailadres instelt op het e-mailprogramma Thunderbird. In deze handleiding installeren wij versie 24.3.0.

Bij het instellen van een e-mailadres kan je kortweg gebruik maken van twee protocollen (POP3 en IMAP). Beide protocollen hebben voor- en nadelen. In deze handleiding stellen we de e-mail in via het protocol IMAP.
Klik hier voor meer uitleg over het verschil tussen POP3 en IMAP.

1. E-mailadres aanmaken / wachtwoord wijzigen

Voordat je aan de slag kan gaan met het instellen van een e-mailadres dien je eerst in het bezit te zijn van de login gegevens. Deze gegevens kan je terugvinden in het controle paneel.
Klik hier voor meer informatie hoe je een e-mailadres kan aanmaken.
Klik hier voor meer informatie hoe je het wachtwoord van je e-mailadres kan wijzigen.

2. Thunderbird installeren

Ga naar de download pagina van Thunderbird (https://www.mozilla.org/nl/thunderbird/?flang=nl) en download hier de nieuwste versie. Vervolgens installeer je het programma op de computer.

3. Instellen e-mailadres

Als je alle gegevens bij de hand hebt en tevens het e-mailprogramma geïnstalleerd hebt op de computer ben je klaar om het e-mailadres daadwerkelijk in te stellen.

Klik op Bestand > Nieuw > Nieuwe e-mailaccount verkrijgen. Vervolgens opent er een scherm en klik je linksonder in dit scherm op de knop ‘Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken’. Je krijgt nu het volgende scherm te zien:

E-mail instellen Thunderbird stap 1

In dit scherm vul je alle benodigde velden in. Hieronder volgt een beschrijving wat je waar dient in te voeren:

 

Waarde Omschrijving
Uw naam Vul hier de naam in van de afzender, deze wordt getoond aan anderen.
E-mailadres Vul hier het e-mailadres in wat je wilt gaan instellen.
Wachtwoord Vul hier het wachtwoord in van het e-mailadres.
Wachtwoord onthouden Laat dit vinkje aangevinkt staan, het programma onthoudt dan het wachtwoord en deze hoef je vervolgens niet meer in te vullen bij het openen van je e-mailprogramma.

Klik nu op ‘Doorgaan’ en vervolgens op ‘Handmatige config’. Je krijgt nu het volgende scherm te zien:



Hier vul je de volgende gegevens in (zorg dat de overige instellingen conform bovenstaande afbeelding staan ingesteld):

 

Waarde Omschrijving
Inkomend Vul hier de inkomende mailserver in (dit is standaard mail.jouw-domeinnaam).
Uitgaand Vul hier de uitgaande mailserver in. Dit is doorgaans de SMTP server van jouw Internet Service Provider. Klik hier voor een lijst met SMTP servers van een groot aantal Internet Service Providers in Nederland.
Je kan ook onze SMTP server gebruiken (dit is standaard smtp.jouw-domeinnaam). Let op, deze dienst dien je eerst te activeren via het controle paneel. Klik hier voor meer informatie over onze SMTP server.
Gebruikersnaam Vul hier het (volledige) e-mailadres in welke je wilt gaan instellen.

Als je alles hebt ingevuld klik je op ‘Klaar’ (of je kan de gegevens eerst testen met de knop links ervan). Vervolgens is het e-mailadres succesvol geïnstalleerd, je kan het e-mailadres nu direct gebruiken!

Kom je er niet uit?

Loop je ondanks onze uitleg toch vast en kom je er niet uit? Geen probleem, we helpen je graag!