E-mail instellen Windows Live Mail

In deze handleiding leggen we je uit hoe je een e-mailadres instelt op het e-mailprogramma Windows Live Mail.

Bij het instellen van een e-mailadres kan je kortweg gebruik maken van twee protocollen (POP3 en IMAP). Beide protocollen hebben voor- en nadelen. In deze handleiding stellen we de e-mail in via het protocol IMAP.
Klik hier voor meer uitleg over het verschil tussen POP3 en IMAP.

1. E-mailadres aanmaken / wachtwoord wijzigen

Voordat je aan de slag kan gaan met het instellen van een e-mailadres dien je eerst in het bezit te zijn van de login gegevens. Deze gegevens kan je terugvinden in het controle paneel.
Klik hier voor meer informatie hoe je een e-mailadres kan aanmaken.
Klik hier voor meer informatie hoe je het wachtwoord van je e-mailadres kan wijzigen.

2. Windows Live Mail installeren

Zorg ervoor dat Windows Live Mail geïnstalleerd is op de computer. Indien deze niet geïnstalleerd is ga je naar Start > Zoeken en zoek je op ‘Windows Live Essentials downloaden’ om deze te installeren.

3. Instellen e-mailadres

Als je alle gegevens bij de hand hebt en tevens het e-mailprogramma geïnstalleerd hebt op de computer ben je klaar om het e-mailadres daadwerkelijk in te stellen.

Open het programma, als je dat voor eerste doet dan zie je het volgende scherm.

Klik vervolgens op ‘Accepteren’ om door te gaan, vervolgens zie je het volgende scherm.

 

In dit scherm vul je alle benodigde velden in. Hieronder volgt een beschrijving wat je waar dient in te voeren:

Waarde Omschrijving
E-mailadres Vul hier het e-mailadres in wat je wilt gaan instellen.
Wachtwoord Vul hier het wachtwoord in van het e-mailadres.
Dit wachtwoord onthouden Laat dit vinkje aangevinkt staan, het programma onthoudt dan het wachtwoord en deze hoef je vervolgens niet meer in te vullen bij het openen van je e-mailprogramma.
Serverinstellingen handmatig configureren Vink deze optie aan, we gaan namelijk de instellingen handmatig configureren.

 

Klik vervolgens op ‘Volgende’ om door te gaan, vervolgens zie je het volgende scherm.

 

In dit scherm vul je alle benodigde velden in. Hieronder volgt een beschrijving wat je waar dient in te voeren:

Informatie over de server voor inkomende e-mail

Waarde Omschrijving
Servertype Vul hier IMAP in (of POP3 indien gewenst). Klik hier voor meer uitleg over het verschil tussen POP3 en IMAP.
Serveradres Vul hier de inkomende mailserver in (dit is standaard mail.jouw-domeinnaam).
Poort Dit wordt automatisch ingevuld op basis van de gekozen servertype (zie hierboven).
Vereist een beveiligde verbinding (SSL) Dit is niet van toepassing, deze optie hoef je dus ook niet aan te vinken.
Verifiëren met Ook dit is niet van toepassing, deze optie hoef je dus ook niet aan te vinken.
Gebruikersnaam Vul hier het e-mailadres in wat je wilt gaan instellen.


Informatie over de server voor uitgaande e-mail

Waarde Omschrijving
Serveradres Vul hier de uitgaande mailserver in. Dit is doorgaans de SMTP server van jouw Internet Service Provider. Klik hier voor een lijst met SMTP servers van een groot aantal Internet Service Providers in Nederland.
Je kan ook onze SMTP server gebruiken (dit is standaard smtp.jouw-domeinnaam). Let op, deze dienst dien je eerst te activeren via het controle paneel. Klik hier voor meer informatie over onze SMTP.
Poort Indien je onze SMTP dienst gebruikt vul je hier ‘587’ in. In dit voorbeeld zijn we er vanuit gegaan dat we onze SMTP server gebruiken.
Vereist een beveiligde verbinding (SSL) Dit is niet van toepassing, deze optie hoef je dus ook niet aan te vinken.
Vereist verificatie Deze optie vink je wél aan.

Vervolgens klik je op ‘Volgende’.

Als alles succesvol is klik je op ‘Voltooien’. Vervolgens is het e-mailadres succesvol geïnstalleerd, je kan het e-mailadres nu direct gebruiken!

Kom je er niet uit?

Loop je ondanks onze uitleg toch vast en kom je er niet uit? Geen probleem, we helpen je graag!