Ga voor omnichannel of pak je biezen

Ga voor omnichannel of pak je biezen

Volgens Google start 85 procent van de online aankopen op het ene device en wordt het op een ander device afgerond. We gebruiken smartphones, tablets, desktops, en in de nabije toekomst mogelijk zelfs tv’s en VR-headsets. Klanten gebruiken al deze mogelijkheden om producten en diensten te vinden, prijzen te vergelijken en reviews te checken.

Online informatie zoeken is onderdeel van het koopproces. Dit kan via ieder digitaal medium. Marketeers weten dat ze op alle – of veel – van die kanalen aanwezig moeten zijn, maar het budget verdelen kan een grote uitdaging zijn voor de marketeer.

Nu de allocatie van het budget niet meer lineair plaatsvindt, moeten marketeers nadenken over een allesomvattende user experience en omnichannel-investeringen. In winkels kan beacon-technologie in combinatie met gepersonaliseerde content en geïntegreerde retargeting-campagnes ervoor zorgen dat klanten van hun desktop via hun smartphone uiteindelijk in een fysieke winkel hun aankoop doen. Aangezien een aankoop gemiddeld langs negen klantcontactkanalen gaat, is een multichannel-aanpak belangrijker dan ooit.

Om deze strategie ten volle te benutten, moeten marketeers zich bewust zijn van het potentieel van ieder kanaal en iedere device-categorie blijven monitoren. Door resultaten van advertenties te monitoren op conversie, clicks of andere metrics, weet je beter voor welke kanalen en devices je meer of minder budget moet reserveren.

AI, VR, AR – al die afkortingen!

Juniper Research voorspelt dat in 2021 meer dan 12 miljard Amerikaanse dollar van de wereldwijde advertentie-uitgaven per jaar aan digitale assistenten wordt uitgegeven. Niet verrassend als je in ogenschouw neemt dat bijna 40 procent van alle millennials in de VS dagelijks gebruikmaken van Siri, Amazon Alexa of Google Assistent. Een even grote groep staat open voor videochat of een chatbot, voorafgaand aan de koop. Dit laat zien dat er een verschuiving gaande is in online shoppinggedrag en opent nieuwe deuren voor marketeers om hun doelgroep te bereiken.

De rol van Artificial Intelligence is al zichtbaar in alle industrieën, maar feit is dat er nog steeds veel te verbeteren en bereiken valt op dit gebied. Datagedreven marketing, gebaseerd op deep learning, kan helpen om een inschatting te maken van de winkelmandwaarde. En virtual reality en augmented reality bieden marketeers nieuwe mogelijkheden om hun klanten te bereiken.

Deze technologieën beperken zich echter niet tot het volgen van de klant. Neem bijvoorbeeld de IKEA-app die een augmented reality-tool bevat waarmee je digitaal je kamer kunt inrichten. Het idee is eenvoudig. Slimme technologie voor dagelijkse basisactiviteiten en -situaties kunnen een merk dichter bij hun klanten brengen en hen tot loyale ambassadeurs maken.

Genoeg ruimte om te groeien

In de wereld van e-marketing zien we snelle veranderingen en adoptie van nieuwe technologieën, die verder gaan dan het digitale scherm. Omdat e-commerce dieper verweven raakt met retail, verwachten we technologieën die platformoverschrijdend zijn en offline-connectivity mogelijk maken.

Bron: emerce.nl

Share

Vertaal »