Leer van bezoekersgedrag, optimaliseer je website met deze online tool

Leer van bezoekersgedrag, optimaliseer je website met deze online tool

Gemakkelijk inzicht krijgen in het gedrag van je websitebezoekers om vervolgens zelf een A/B test uit te voeren? Dit is nu zonder technische kennis mogelijk door de online tools Hotjar en Google Optimize!

Roos Koene van Eagerly Internet heeft ruime ervaring met deze tools en praat je bij over de mogelijkheden.

Hotjar

Hotjar is een populaire en een van de meest toegankelijke online testing tools. Het programma helpt je kwalitatieve data te verzamelen door middel van een set analytische tools. Hotjar brengt bezoekersgedrag op een zeer visuele manier in kaart in de vorm van heatmaps en recordings. Zo toont het je de letterlijke interactie van bezoekers op je website, alsof je over hun schouder meekijkt.

1. Heatmap

Een heatmap is een grafische weergave van het bezoekersgedrag op een pagina. Alle kliks, muis- en scrollbewegingen worden op een visuele manier in een heatmap gebundeld. Daardoor zie je op welke items het meest geklikt wordt en tot waar de gemiddelde bezoeker op de site scrolt. Zo weet je of de populairste of meest belangrijke elementen wel op de goede plek staan, of dat er een aanpassing nodig is.

Deze heatmap is gebaseerd op het klikgedrag. Op rood gekleurde ‘hotspots’ wordt het meest geklikt.

Deze heatmap is gebaseerd op het scrollgedrag. Alles boven de witte lijn ‘fold’ (gemiddelde onderkant van het scherm) is rood en wordt door iedereen gezien’. Bezoekers moeten scrollen om onder de fold te komen, het percentage dat dit doet wordt steeds kleiner.

2. Recordings

In een recording zie je de bewegingen van de gebruiker tijdens een browsersessie, alsof je over zijn of haar de schouder meekijkt. Het bekijken van diverse recordings geeft een beeld van algemeen bezoekersgedrag. Zo zie je letterlijk hoe bezoekers de site gebruiken, navigeren en waar ze eventueel vastlopen.

Recordings Hotjar

Hierboven zie je een afbeelding van één recording. De muisbeweging van de bezoeker wordt weergegeven met een rode lijn. Bij een klik wordt de muis even geel. Zo kan je het letterlijke bezoekersgedrag zien.

Google Optimize

Heb je door alle verkregen data uit Hotjar een goed idee om je website te verbeteren? Mooi! Dan is het verstandig om deze wijzigingen vooraf te testen alvorens te implementeren. Met Google Optimize is het mogelijk aanpassingen in je website aan te brengen en de veranderingen te testen ten opzichte van het origineel. Een experiment kan je gemakkelijk en snel zelf opzetten met een visuele webeditor. Denk bijvoorbeeld aan het veranderen van een buttonkleur, de positie van elementen op je website of de volgorde in de navigatie. Ook kan je blokken uitschakelen, HTML/Javascript codes toevoegen of CSS op paginaniveau overschrijven, zowel op desktop als op tablet.

1. Een experiment opzetten

Ten eerste: Bepaal eerst goed wát je wil testen. Zo vermijd je het gevaar om achteraf te verdwalen in een enorme hoeveelheid lukraak vergaarde data waar je geen conclusies aan kan verbinden. Het is verstandig te werken vanuit een concrete vraag waarbij je een doel en een hypothese formuleert.

Share

Vertaal »