Squint test: anders kijken naar call-to-actions

Squint test: anders kijken naar call-to-actions

Heb je wel eens anders gekeken naar call-to-actions? Ik bedoel, écht anders? Een snelle manier om vast te stellen of de belangrijkste call-to-actions van jouw website duidelijk zijn, is door het uitvoeren van een squint test.

Nu hoor ik je denken, daar hebben we weer zo’n tips-en-tricks-artikel. Omdat het internet vol staat met dit soort lijstjes, ga ik niet in herhaling treden. Dit artikel is dan ook puur bedoelt om je anders te laten kijken naar call-to-actions. Erewoord.

Call-to-action

Even terug naar de basis. Wat is een call-to-action en welk doel dient het?

Een call-to-action (afgekort CTA) heeft als primaire doel een gebruiker aanzetten tot actie. Denk hierbij aan het bestellen van een product, een offerte aanvragen of het bellen van een telefoonnummer. Met creatief kleur- en tekstgebruik kan je conversies verhogen en meer rendement halen uit jouw website.

Door A/B-testen uit te voeren met verschillende call-to-actions kan je meten welke call-to-action beter presteert. Voor webshops is dit een waardevol instrument om de business verder te helpen.

Squint test uitvoeren

Door een squint test uit te voeren (oftewel scheelkijken) kan je op een snelle manier vaststellen of een call-to-action duidelijk genoeg is.

  1. Installeer de Chrome extensie The Squint Test
  2. Bezoek de website die je wilt testen
  3. Gebruik de slider om de website te voorzien van blur

Gebruik de slider om meer of minder blur toe te voegen

Voorbeelden

Ik heb een aantal bekende websites door de squint test gehaald om te zien of de call-to-actions duidelijk zijn.

Voorbeeld 1: Productpagina Coolblue

Voorbeeld 2: Homepage Funda

Voorbeeld 3: Videopagina Youtube

 

Wat direct opvalt is dat je oog wordt gestuurd naar de grote gekleurde knoppen, en laat dat nou de bedoeling zijn van call-to-actions. Je kan een squint test uiteraard ook uitvoeren op nieuwsbrieven.

Succes!

Share

Vertaal »